Wednesday, April 13, 2011

Jah tak kan lupa.. insyallah

assalamualaikum semua
sihat kah?
dah makan kah?
dah cukup tidur kah?

jah baru pulang dari kampung setelah sekian lama menetap 
kat kolej harun aminurrashid ni
seronok dan bahgianya jah ada 2 org adik
sorang bangchik sorang lagi kakchik

selama ni jah tak nampak macamane mak abah jah besarkan jah
bila ada adik ni, 
memang jelas di mata jah ni,
mak jah sakit-sakit pon bangun ambikkan air untuk kakchik n bangchik
mandikan pagi petang
kalau nangis susukan, buang eek dia,

malam tadi mak jah cite yang kakchik tak tido dr pukul 4
mak dan abah jah pon berjaga la bersama-sama kakchik
siang kakchik tido
tp mak abah jah??
abah kerja
mak jaga kakchik dan bangchik
kakchik ada kuning
tp dah kurang banyak dah

ni membuatkan jah terfikir
macamana la kita sebagai seorang anak boleh bersifat kurang ajar
lagi-lagi yang tak nak jaga mak abah yang dah tua
dah lupa ke, yang mak abah la yg susah-susah jaga kita masa kecik
jah berdoa supaya jah tak tergolong orang yang akan menghantar mak abahnya 
ke rumah orang-orang tua
walau susah macamana sekali pom.
kepada sesiapa yang mengenali jah
sekiranya ini terjadi di masa depan
tolong la nasihatkan jah,
tampo je bio sedo.
syurga kita terletak pada redo ibubapa.......

daa... sampai ketemu lagi....

13 comments:

  1. Jahhh bestnyer dapat adik!!...

    adik akak yang paling bongsu dah darjah 3... itu la.. mana ada lagi kasih sayang yang paling agung sesama manusia ni kalau tak kasih mak ayah pada anaknya...

    ok ok, nnti klu nampak jah tak sedo akak tampo:P

    ReplyDelete
  2. insya-allah jah akan jd anak yg sentiasa sedo ye..mana rupa kak chik dan bang chik yg latest..tepek lah sini

    ReplyDelete
  3. tampo lambar sedar kot, kite bako ajeeee...lagik senangggg

    ReplyDelete
  4. Itulah yg sebaik2nya...menjadi tanggungjawab anak2 menjaga ibubapa, bakkan menjaga maruah dan nama baik mereka..jgn sesekali membuat sesuatu yg membuatkan mereka bersedih dan menangis...bahkan buat baik ngan semua org yg lebih tua dari kita, bila diorg kata" anak sapa la ni baik sungguh perangai"..tu pun dikatakan menjaga maruah ibu bapa....begitulah jika sebaliknya..

    ReplyDelete
  5. Nak tambah sikit...masa masuk lab room sambut anak pertama...masa tu la datang perasaan berterimakasih pada ibu bapa...malah pada org rumah jugak

    ReplyDelete
  6. insyaallah...bila balik kg memang tak puas rasa dop kat sisi mak ayah kita, tengok wajah mereka.. apatah lagi melupakan segala pengorbanan mereka.. syukur masih merasai nikmat kasih sayang mereka..=)

    ReplyDelete
  7. assalam Jah, ambil la kesempatan utk menjaga dan berbuat pada pada kedua ibu bapa sementara mereka masih ada....insyaAllah harap jah menjadi anak yg solehah yg sentiasa mendoakan ibu bapa. btw salam kunjung balas dr akak tq sudi singgah my blog..akak follow yer:)

    ReplyDelete
  8. sebab tu ada pepatah menye
    seorang ibu boleh menjaga anak 10 orang,
    tapi anak 10 orang belum tentu boleh menjaga seorang ibu...

    ReplyDelete